Köpa cykel

Tillbaka

Att tänka på vid köp av cykel.

Denna information vänder sig i första hand till dig som tycker att ditt cykelval är krångligt. Obs att beskrivningen nedan i huvudsak gäller de varumärken som vi marknadsför. Det första man bör tänka på är hur man tänker använda sin cykel. Cyklar finns ju idag i en mängd utföranden och man kan uppleva det som en djungel. Hur en cykel upplevs bestäms av olika faktorer såsom ramvinklar, gaffelvinklar, hjulbasens längd och teknisk utrustning som växelsystem och bromssystem. Generellt kan man säga att en cykel med kort hjulbas blir ”snabbare” men mer ”orolig” och kräver lite mer av cyklisten. Lång hjulbas ger en bekväm och vilsam cykling men är å andra sidan ingen cykel man har ”bråttom på”.

Citycykel:

Cykelmodell med relativt upprätt körställning och medellång hjulbas. Det vanligaste är att Damcykel Citybikede har upp till 8 växlar men det förekommer även att man har fler växlar och i dessa fall är det bara handbromsar. Cykelmodellen passar för vardagscykling året runt fram och tillbaks till jobbet om sträckan inte är alltför lång. Damcyklarna har ofta ett lågt insteg.

Klassiker:

Cykelmodell med upprätt körställning och lång hjulbas. Ger en bekväm cykling och har i Klassisk damcykelregel upp till 7 växlar. Lågt insteg på damcyklarna. Bekväm upprätt körställning som ger en behaglig cykling men ingen cykel som lämpar sig för de riktigt långa cykelturerna.

 

Hybridcykel

Hybridcykeln finns i ett flertal utföranden. De har i allmänhet 24-30 växlar. Den lämpar sig för en rad olika användningsområden beroende på vilken

Hybridcykel
CRESCENT ZETTA

typ man väljer. Vissa hybrider ligger väldigt nära racercykelns egenskaper medan andra modeller liknar MTB-cykelns. Ofta säljs de ”nakna” så man som kund får själv utrusta den efter tycke ock smak men det finns också modeller som i stort sett är färdigutrustade.  Hybridcykeln är en perfekt pendelcykel för  Skeppshlt STC proåret runt bruk om man har lite längre till sitt arbete.

Racer.

Finns i en mängd olika växelsystem och ram-material. Idag har exempelvis karbonramar kommit ned i

Racercykel byggd på comfortram.
Racercykel byggd på comfortram.

pris så även en motionär kan hitta en karbonracer till ett överkomligt pris. Karbon är ett lätt och styvt material  som ger racercykeln mycket bra egenskaper. På de så kallade instegsmodellerna används däremot huvudsak aluminium. En racercykel har mycket kort hjulbas och en aggressiv (framåtlutande)körställning. Numera finns även så kallade komfortracer med en något bekvämare körställning. Denna modell vänder sig i första hand till motionären.

MTB ( Mountainbike)

Även MTB-cykeln finns i en mängd olika växelsystem och ram-material. Avsedd för MTB Freketerrängcykling men vissa (instegsmodellerna) är ofta förberedda för att sätta på skärmar, lås och pakethållare och blir då  i princip en bra allroundcykel. En MTB har en kort hjulbas och körställningen varierar från modell till modell och kan anpassas genom byte av styrstam.

Växelsystem;

Inbyggda växlar: Finns i upp till 8 växlar. Har i regel fotbroms och är relativt underhållsfria. Nackdelen jämfört med utanpåliggande växlar är att man har en viss inbyggd friktionsförlust som gör att cykel går  lite ”trögare” än om cykeln hade haft ett utanpåliggande växelsystem. Utanpåliggande växlar: Finns i regel upp till 27/30 växlar. Perfekt växelsystem för den som cyklar mycket och långt. Har mycket låga friktionsförluster men kräver lite mer i underhåll. Underhållskostnader: Generellt är underhållskostnaderna högre på ett utanpåliggande system. Systemet är mer känsligt för slitna drev och sliten kedja. Försummar man skötseln på ett utanpåliggande system blir detta dyrare att återställa än om man skall återställa ett innbyggt växelsystem som är misskött. Denna slutsats kan man göra eftersom det som ofta tar skada när man inte sköter en cykel är drivsystemet  (kedja/drev) och dessa är dyrare på utanpåliggande system. Däremot, om man har otur, att ett 7 eller 8-växlat system havererar (ovanligt) så kan även dessa bli kostsamma att reparera.

Bromssystem:

Fotbroms: Används endast på inbyggda växelsystem. Långt mellan serviceintervallerna. Fälgbroms: Finns i olika utföranden. Relativt täta serviceintervaller vad gäller byte av belägg och efterjustering. Mekanisk skivbroms: Längre intervaller vad gäller byte av belägg jämfört med fälgbromsar men kräver efterjustering med jämna mellanrum om funktionen skall vara bra. Hydraulisk skivbroms: Självjusterande och ganska långa intervaller mellan beläggbyten. Rullbromsar: Så nära en underhållsfri handbroms man kan komma. Mycket långa intervaller vad gäller beläggbyten och efterjusteringar. Kräver infettning av belägg med ämna mellanrum men detta är ett relativt lätt ingrepp. En nackdel är att systemet väger mer än övriga bromssystem och väljs därför ofta bort om man vill bygga en lätt cykel.

Tillbaka